söndag 23 november 2008

Mina favoriter: Svenska komiker

Har inte skrivit på jättejätte-länge! (Eller en vecka, men det är typ ett år i internet världen)

Därför bjussar jag på en lista över de bästa svenska komikerna:

  • Jesper Rönndahl är härligt putslustig i Pang Prego i P3. Den nördiga besserwisser-humorn är så sjukt klockren! Geniet bakom sådana lustigheter som "Är det en mango" och "Motsatsen till dubbelhäftande tejp"!
  • Simon Svensson jobbar också med Pang Prego, och har en torr (eller som dessa pregörer skulle sagt : cous) humor. Han är en väldigt produktiv busringare och sångskrivare, just awesome!
  • Kristoffer Appelquist har ett sätt att inte göra ögonkontakt med någon när han drar sina sjuka skämt. Roligast av alla komiker som gjorde panelprogrammet 100%. Tajmat!
  • Kringlan Svensson, också Pang Prego (det verkar som om jag snöat in lite väl mycket kanske). Han gör många lustiga "kupletter" och har gjort ett episkt inslag om Gustaf Vasa och hans fruar!
  • Henrik Dorsin är en av Sveriges bästa imitatörer. Han är roligast i Grotesco-gänget, hans lille dräng i "Bestefar och jeg"- sketchen är någ det roligaste hitills. Har även briljerat som medlem i Parlamentet
  • David Batra är skön som härlig soffsittare i Morgonsoffan. Han har ett sätt att liksom undvika att dra urgammla skämt om sin hudfärg, no racism men personligen tycker jag att Özz Nujen och Sean Da Man har blivit lite överdrivna.
  • OK då, en Pang Pregör till, för att jag skall vara ärlig: Josefín Johansson, som är skönt dum i Pang Prego. Är insnöad på My Little Pony och Girls Aloud. Har världens mest skrattretande gråt!
  • Johan Glans är bara bra. Hans Nisse Hult är briljant. Har ett sätt som är liksom mindre klagande och mer uppmuntrande.
  • Johan Rheborg får sin plats i listan pga Kenny Starfighter och Alfred Nobel-imitationen.

Så, jag har lyckats lista mina bästa komiker med bara en person ur Killinggänget. Det börjar bli pinsamt....

1 kommentarer:

Anonym sa...

Tummen upp för Johan Glans, men för min del finns det ingen som slår Anders och Måns
(denna kommentar må dyka upp två ggr :S vet inte om jag gjorde fel [har redan försökt en gång för ett par minuter sedan men det verkar inte ha kommit fram {småkrångligt som skrivet i inlägget under}])
-
och ja, visst var det längesedan du skrev...